СТАНОВЛЕННЯ ТА ДІЯЛЬНІСТЬ ХЕРСОНСЬКОЇ УЧИТЕЛЬСЬКОЇ СЕМІНАРІЇ (за архівними документами ДАХО)
Ключові слова:
учительська семінарія, Державний архів Херсонської області, учительські курси, початкова школаАнотація
У статті досліджено діяльність Херсонської учительської семінарії,проаналізовано матеріали, що ілюструють ключові аспекти її станов-
лення. Акцентовано увагу про підготовку учителів на півдні Херсонщини
в контексті суспільно-економічних процесів в Україні ХІХ століття. Дос-
ліджено низку факторів, що корегують процес підготовки. Незаперечним
є те, що найбільш репрезентативною групою джерел, задіяних при напи-
санні статті, виступає діловодна документація, значна частина якої бу-
ла почерпнута із фондів Державного архіву Херсонської області. Ці дже-
рела цінні тим, що дозволяють виявити конкретні обставини виникнен-
ня Херсонської учительської семінарії, її засновників, проілюструвати ме-
ханізми процесу становлення, починаючи від громадської ініціативи до
першого набору учнів, визначити склад опікунських комітетів, штат ви-
кладачів і кількість учнів на різних стадіях функціонування даної освітньої
установи.
Посилання
ДержавнийархівХерсонськоїобласті (м. Херсон)
ДАХО Ф. 15 Юріївський учительський інститут оп. 1
Спр. 1. Відомості на видачу зарплатні особовому складу інституту (1916 р.), 46 арк.
ДАХО Ф. 20 Херсонська земська фельдшерська школа, оп. 1, 20 спр. (1872-1912 рр.)
Спр. 13. Протоколи засідань педагогічної ради (1904-1912 рр.), 208 арк. ДАХО Ф. 192 Херсонськачотирикласнаучительськасемінарія, оп. 1, 255 спр. (1895-1922 рр.).
Спр. 1. Циркуляр і припис Міністерства народної освіти і опікуна Одеського навчального округу (1895-1902
рр.), 200 арк.
Спр. 39. Заяви про прийом до семінарії (1907– учнів, що складали екзамени (1912-1920 рр.), 20 арк.
О введении в курс Херсонской учительской семинарии преподавания отдельных отраслей сельского хозяйства //
Циркуляр по управлению Одесским учебными округом. – 1905. – № 9 (сентябрь). – Одесса, 1905. – С. 520.
Мінц М. О. Розвиток початкової освіти на півдні України (1861 –1917 рр.) : Автореф. дис. … кан. іст. наук / М. О. Мінц. – Запоріжжя, 2007. – 19 с
Нагрибельна І. А. Організація самостійної роботи майбутніх учителів початкових класів у процесі у процесі фахової підготовки до навчання української мови // Педагогічний процес: теорія і практика. – Київ ТОВ
«Видавниче підприємство «Едельвейс», 2015. – Вип. 5–6 – С. 32–37.
Нагрибельний Я. А.Д ослідження розвитку професійної освіти на півдні України. // Наукові праці: науково-методичний журнал. – Миколаїв : вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2012. –Вип. 168. Історія. – С. 85–88.
Павленко В., Куціпак О. До питання про розвиток освіти в Херсонській губернії 1890-1910 рр. / В. Павлен-ко, О. Куціпак // Південний архів. Історичні науки. Зб. наук. праць. – Херсон: Вид-во ХДУ, 2002. – Вип. 9. – С. 54–59.
Сінкевич Є., Куліш Н., Розвиток освіти в Херсонській губернії кінця ХІХ – початку ХХ століття / Н. М. Куліш, Є. Г. Сінкевич // Південний архів. Історичні науки. Зб. наук. праць. – Херсон : Вид-во ХДУ,
– Вип. 4. – С. 140–152.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Редколегія публікує матеріали, не завжди поділяючи погляди їхніх авторів, зберігає стиль матеріалів, залишає за собою право скорочувати та редагувати тексти. Автор несе відповідальність за зміст статті, достовірність фактів, цитат, дат тощо. Друковані в інших виданнях матеріали до розгляду не приймаються. У разі передруку публікацій посилання на «Історичний архів. Наукові студії» обов’язкове.