РОЛЬ ТОВАРИСТВА «ПРОСВІТА» У СТВОРЕННІ УКРАЇНСЬКОГО ПРОФЕСІЙНОГО ТЕАТРУ НА ЗАКАРПАТТІ
Ключові слова:
театральне мистецтво, театр, актори, театральна критика, архівні матеріали, культурно-освітня діяльністьАнотація
Історія українського театру Закарпаття має кілька окремих наукових праць, що з’явилися у 80-90-х роках ХХ ст.,проте в умовах сьогодення вона потребує поглибленого дослідження. Актуальність проблематики випливає з того, що за часів тоталітарного радянського режиму значна частина матеріалів і документів з життя першого професійного україн- ського театру Закарпаття-Руського театру Товариства «Просвіта» в Ужгороді(1919-1929), знаходилася у приватній власності, а тому для по- передніх дослідників була невідома, а та частина, що зберігалася в дер- жавних архівах, була недоступною. Українське театральне мистецтво на Закарпатті почало відроджу- ватися і набирати інтенсивного розвитку вже після розпаду Австро- Угорської монархії 1918 р. У грудні 1919 року доктор Данило Стахура (1860 – 1938) та професор Іван Панькевич (1887 – 1958) заснували «Русь- кий культурно-просвітній комітет» в Ужгороді, при якому на початку 1920 р. було організовано драматичний гурток. «Про українську культу- ру на Закарпатті, – писав В. Ґренджа-Донський, – можна говорити поча- вши від 9 травня 1920 р., коли основано «Просвіту», яка мала розпочати широку культурно-освітню діяльність» [10, с. 45]. Головою «Просвіти» було обрано адвоката Юлія Бращайка, заступником голови та головою театральної комісії – Августина Волошина. Велику спадщину театрально-критичного матеріалу про Руський те- атр залишив для наступників один із перших театральних критиків За- карпаття,відомий письменник – Василь Гренджа-Донський. На основі но- вознайдених архівних матеріалів і документів значно розширено дослід- ницьке поле, виявлено нові методологічні основи творчого життя Русь- кого театру.Посилання
Андрійцьо В.М. / Руський театр Товариства «Просвіта» в Ужгороді (1921-1929). Перший український про-
фесійний театр на Закарпатті: Моногграфія. Ужгород: Гражда, 2012. – 232с.
Волошин А. Вибрані твори/ Августин Волошин. Упорядник, автор вступної статті та приміток О. В. Ми-
шанич. – Ужгород: Закарпаття, 2002. – 528с.
Волошин А. Промова на відкритті Руського театру Товариства «Просвіта» в Ужгороді/ Августин Воло-
шин// Бирчак В. Руська читанка для IV класів гімназійної і горожанських шкіл. Взори поезії і прози. Друге
незмінне виданняЇ/ Володимир Бирчак, – Прага, 1928. – с. 235 – 237.
Гренджа-Донський В. Щастя і горе Карпатської України (щоденник / Мої спогади// Упорядкування і
примітки Д. М. Федаки ( Василь Гренджа-Донський. – Ужгород: Закарпаття, 2002. – 56 с.
Гренджа-Донський В. Я теж українець. Упорядкування, передмова та примітки В. І. Ільницького. Василь
Гренджа-Донський – Ужгород: Закарпаття, 2003. – 518 с.
Загаров О. Мистецтво актора/ Олександр Загаров// Театральний радник. – К.: Видання «Дніпросоюзу»,
– кн.III. – с. 1 – 3.
Ігнатович Г. Від гасниці до рампи: Нариси з історії театру на Закарпатті/ Гнат Ігнатович, – Ужгород:
Поліграфцентр «Ліра». 2008. – 4. 1. – 344с.
Мишанич О. Життя і творчість Августина Волошина: Науково-популярне видання/ Олекса Мишанич, –
Ужгород.: «Закарпаття», 2002. – 480.
Пилипчук Р. Я. Український аматорський театр на Закарпатті (50-60-і роки ХІХ ст.)/ Р. Я. Пилипчук//
Народна творчість та етнографія. – 1966. – №1. – с.18-27.
Протоколи засідань Головного відділу Товариства «Просвіти» в Ужгороді за 1920 – 1934 р. х. Бібліотека
Товариства «Просвіта». Книга І.
Протокол засідання № 4. – 1929. – 20 липня. – с. 6 – 8.
Протокол засідання № 14. – 19 грудня. –с. 24 – 27.
Протокол засідання № 15. – 1920. – 27 грудня. – с. 28 – 30.
Протокол засідання № 16. – 1921. – 11 січня. – с. 31 – 33.
Протокол засідання № 18. – 1921. – 2 лютого. – с. 31 – 39.
Протокол засідання № 2. – 1921. – 29 червня. – с. 62 – 64.
Протокол засідання № 7. – 1921. – 20 серпня. – с. 74 – 75.
Протокол засідання № 8. – 1921. – 29 серпня. – с. 76 – 77.
Протокол засідання № 9. – 1921. – 19 вересня. – с. 79.
Протокол засідання № 33. – 1923. – 10 серпня. – с. 215 – 217.
Шелепець В. Всі виразно сказали, що ми є українцями. / Володимир Шелепець. // Срібна Земля. Фест. –
– 5 – 11 березня – №9 (661)
Шерегій Ю.-А. Нарис історії українських театрів Закарпатської України до 1945/ Юрій-Августин Шерегій.
Редакція і вступні статті В. Маркуся і В. Ревуцького. – Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто; Пряшів; Львів:
Словацьке педагогічне товариство в Братіславі, 1993. – 414 с.
Вперед. – 1923. – 5 січня.
Народ. – 1920. – 9 листопада.
Наука. – 1921. – 25 вересня.
Нова Сцена. – 1939. – №1. – 20 с.
Нова Свобода. – 1938. – 18 грудня.
Руська Нива. – 1921. – 25 серпня.
Руська Нива. – 1921. – 1 вересня.
Руська Нива. – 1923. – 3 травня.
Свобода. – 1926. – 1 квітря.
Українське слово. – 1935. – 29 серпня.
UjKőzlőny – 1927. – 27 січня.
LidoveNoviny. – 1939. – 4 січня.
Державний архів Закарпатської області (ДАЗО): ф. 72. – ОП. 2. Спр. 11 Од. 3б. 5. // Книга протоколів
засідань дирекції Руського театру.
Од. 3б. 5. – с. 29. 2) Од. 3б. 5. – с. 53 – 54. 3) Од. 3б. 5. – с. 55 – 56.
Садовський М. Підкарпатщина. – Центральний державний архів України у Львові. – ф. 314, ОП. І. Справа 20.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Редколегія публікує матеріали, не завжди поділяючи погляди їхніх авторів, зберігає стиль матеріалів, залишає за собою право скорочувати та редагувати тексти. Автор несе відповідальність за зміст статті, достовірність фактів, цитат, дат тощо. Друковані в інших виданнях матеріали до розгляду не приймаються. У разі передруку публікацій посилання на «Історичний архів. Наукові студії» обов’язкове.